Udruga Promo: Zašto je rock glazba i dalje na marginama hrvatske kulture?
Na javnoj tribini "Rock je kultura!" održanoj u srijedu 12. travnja u 12.00 sati u zagrebačkoj Tvornici kulture Udruga Promo, koja okuplja preko 90% organizatora koncerata suvremene autorske rock glazbe, izrazila je nastavljeno nezadovoljstvo tretmanom rock kulture u Hrvatskoj i odnosom Ministarstva kulture prema programima rock glazbe kao javne potrebe u kulturi. Članovi Udruge Promo pozvali su Ministarstvo kulture na provedbu konkretnih mjerakako bi se rock kultura prepoznala kao kompleksna i relevantna kulturna djelatnost i stekla ravnopravan odnos prema drugim kulturnim djelatnostima koje se sufinanciraju kao javne potrebe u kulturi.
Na tribini su uz predstavnike Udruge Promo (Matu Škugora – SuperUho festival, Dražen Goreta – Tvornica kulture i Zorana Marića – INmusic festival) gostovali i predsjednik Hrvatske glazbene unije Nikša Bratoš, pomoćnica ministrice kulture Iva Hraste Sočo te odvjetnik Udruge Promo Jadranko Črnko.
Na tribini nazvanoj "Rock je kultura!", članovi udruge iznijeli su svoju zabrinutost zbog i dalje marginaliziranog položaja rock kulture u Hrvatskoj, koja u ovoj godini predstavlja tek 0,37 posto javnih potreba u kulturi, te ponovno pozvali ministricu kulture Ninu Obuljen Koržinek da uvaži argumente za unaprjeđenje budućeg položaja programa rock glazbe u kulturnoj politici RH.
Neposredni povod za tribinu su rezultati ovogodišnjeg Javnog poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi RH za 2017. godinu, potprogramska linija Rock glazba: festivali i klupski programi.
Udruga Promo na održanoj tribini upozorila je javnost i prisutne medije da su rezultati provedbe Javnog poziva nezakoniti, a spornim smatra i imenovanje Stručnog povjerenstva Ministarstva kulture za rock glazbu. Predstavnici Udruge Promo istaknuli su da je upitno poštivanje utvrđenih kriterija pri ocjenjivanju prijavljenih programa u toj potprogramskoj liniji, odnosno njihovo potpuno ignoriranje te čak i brisanje s mrežnih stranica Ministarstva kulture.
Mate Škugor ispred SuperUho festivala istaknuo je da je nepravedan položaj rock glazbe u javnoj kulturnoj politici najočitiji u činjenici da rock prema rezultatima Ministarstva kulture čini svega 0,37% javnih potreba u kulturi usprkos stotinama tisuća građana koji sudjeluju kao korisnici u programima rock glazbe. Institucionalna potpora matičnog Ministarstva kulture nedvojbeno je dobro ulaganje koje se državnom proračunu višestruko vraća jer uz stvaranje kulturnog proizvoda stvara dodanu vrijednost, zaključio je Škugor.
Organizator INmusic festivala Zoran Marić napomenuo je kako prema izračunima turističke industrije programi rock glazbe u državnim i lokalnim proračunima doprinose više od 100 milijuna kuna godišnje."Svi ti programi prije svega trebaju zadovoljiti javni interes, potrebe javnosti, a javnost to su građani ove zemlje koji su pokazali da žele pratiti rock glazbu", istaknuo je.
Dražen Goreta iz Tvornice kulture osvrnuo se na činjenicu da je rock kultura kao javna potreba u kulturi prvi put sufinancirana iz državnog proračuna tek 2015./2016., a u 2017. godini rock je u Hrvatskoj još uvijek tretiran kao inovativna umjetnička forma, što nakon prošlogodišnje Nobelove nagrade za književnost dodijeljene rock glazbeniku Bobu Dylanu u najbolju ruku zvuči arhaično. Upozorio je da su još 2015. godine s Ministarstvom kulture ispregovarani jasni i objektivni kriteriji za dodjelu sredstava u sklopu programa javnih potreba u kulturi RH za 2017. godinu, potprogramska linija Rock glazba: festivali i klupski programi, a koji se od kriterija za dodjelu programa u drugim kulturnim djelatnostima ističu po svojoj preciznosti i strogoći.
Prema tim je kriterijima bio predviđen iznos financiranja od dva milijuna kuna, od čega je ispunjeno tek 50 posto, istaknuo je, dok u 2017. nije ispoštovan niti jedan od kriterija, što znači da je prekršena procedura vrednovanja. Istodobno, drastično je smanjen iznos subvencioniranja - u 2017. je 64 posto manji proračun za potprogramsku liniju rock glazbe u donosu na predviđeni budžet 2015. Napomenuo je kako je s obzirom na sve navedeno Udruga konzultirala pravnika, te razmatra kao krajnju mjeru obraćanje Upravnom sudu radi zaštite zakonitosti.
Tribini je u ime Ministarstva kulture nazočila pomoćnica ministrice Iva Hraste Sočo, koja je istaknula kako je to ministarstvo otvoreno za dijalog, jer urbanu kulturu i rock scenu, uključujući klupske programe, smatra vrlo važnima. Što se tiče izostanka imenovanja povjerenstva gđa. Hraste Sočo pojasnila je da je u Ministarstvu kulture ustanovljen propust i odmah se pristupilo formiranju novog Stručnog povjerenstva, temeljem odluke ministrice kulture. Gospođa Hratse Sočo prenijela je poziv ministrice Obuljen Koržinek Udruzi Promo "Očekujemo vas u ministarstvu s konkretnim prijedlozima koje ćemo razmotriti" što su predstavnici Udruge Promo prihvatili jer je i cilj tribine otvaranje dijaloga s Ministarstvom kulture i rješavanje nagomilanih problema.
Odvjetnik Jadranko Črnko, upozorio je na nepoštivanje zakona pri provedbi natječaja te na problem prevelike pravne regulative u vidu dva zakona na koja se Ministarstvo poziva kako im kada odgovora. Kao glazbenik gospodin Črnko je apelirao na dogovor i rješavanje problema kroz dijalog bez uplitanja sudova.
Na zamjerku Ministarstvu da je u stručno povjerenstvo za ovu godinu imenovalo u isključivom sastavu predsjedništva Hrvatske glazbene unije – udruge građana koja nikada nije iskazala interes za javno zagovaranje rock glazbe kao javne potrebe u kulturi u 25 godina postojanja, a čiji članovi pri ocjenjivanju programa nisu poštovali kriterije, osvrnuo se i predsjednik povjerenstva Nikša Bratoš, predsjednik Hrvatske glazbene unije. Istaknuo je kako je riječ o nepristranim ljudima koji nemaju nikakve osobne interese u odlučivanju jer se ne bave organizacijom koncerta, te da bi on osobno volio da je u kriterijima navedeno da programske linije moraju sadržavati 50% hrvatskih bandova. Na to mu je Zoran Marić, predsjednik udruge Promo, odgovorio da je tom izjavom upravo pokazao da je Stručno povjerenstvo u isključivom sastavu glazbenika iz HGU u sukobu interesa jer glazbenici žele podržavati programe u kojima oni sami mogu nastupati.
Osim nerealno malog proračuna namijenjenog tome području kulture, sudionici su Ministarstvu kulture predbacili pogrešne kriterije vođene neobjektivnom prosudbom o vrijednosti rock kulture unutar šireg gospodarstva, te neuvažavanje realnih doprinosa tog kulturnog segmenta u obliku dodane vrijednosti, ali i općenito nepostojanje sustavne kulturne politike.
U želji da se javna potreba u kulturi stotina tisuća hrvatskih građana zadovolji, a hrvatska kulturna politika približi međunarodnim standardima i prepozna rock kao kompleksnu i relevantnu kulturnu djelatnost, predstavnici Udruge Promo uputili su Ministarstvu kulture zahtjev za nastavkom dijaloga, uz zadržavanje postojećih već dogovorenih jasnih, objektivnih i mjerljivih kriterija, te formiranje Vijeća za rock glazbu u sklopu Vijeća za glazbenu djelatnost pri matičnom ministarstvu. Temeljnim preduvjetom unaprijeđenija položaja rock glazbe pri Ministarstvu kulture Udruga Promo ističe zakonitu provedbu Javnog poziva i stručnog vrednovanja prijavljenih programa prema važećim objektivnim i transparentnim kriterijima Javnog poziva.
Udruga Promo okuplja organizatore koncerata kvalitetne suvremene autorske glazbe u Hrvatskoj, a ispred ove inicijative udruge stoje i sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: Tvornica kulture, INmusic festival, SuperUho festival, Vintage Industrial Bar, Klub. Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, LAA, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, Outlook festival, Dimensions festival, Attack, Terraneo Festival.